روزنامه «دنیای خودرو»-امیر شیرعلیوند : 


پاندا بخریم یا پراید؟

جیلی پاندا، جیلی LC و جیلی GC2 نام‌های خودروهایی است که در تصویر مشاهده می‌کنید. جیلی پاندا یک خودروی کوچک چینی است که در ظاهر بسیار شبیه پانداست. این خودروی به ظاهر جذاب در کلاس مینی‌هاچ‌بک‌ها قرار می‌گیرد و به‌تازگی یک دستگاه از آن وارد منطقه آزاد اروند شده و از قیمت بسیار پایینی به نسبت وارداتی بودن برخوردار است. جیلی پاندا را در حال حاضر می‌توان با حدود 20 میلیون تومان در منطقه آزاد خریداری کرد، اما مساله آن است که نمی‌توانید این خودر را از محدوده مناطق آزاد خارج کنید و در نهایت تنها می‌توانید سالی یک بار برای خروج از محدوده، مرخصی بگیرید. این روز‌ها که خرید خودرو از عمان نسبت به امارات صرفه اقتصادی دارد، وارد کردن این خودرو با توجه به مدل‌های مختلفی که دارد از کشور عمان، پرداخت قیمتی در بازه 20 تا 30 میلیون تومان خواهد داشت. ارزان‌ترین مدل آن مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر 1.3 لیتری است که 85 اسب بخار قدرت و 110 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و از یک گیربکس پنج سرعته دستی برای انتقال نیرو بهره می‌برد که با این حساب، جیلی پاندا از لحاظ فنی و قیمتی هم‌رده با پراید است اما بازده بیشتری دارد. البته با افت 38 درصدی واردات کالای چینی به کشورمان در سال جدید، نباید زیاد به محبوبیت این خودروی چینی در کشور امیدوار بود!

خودروهای ارزان با نام تاکسی VIP در ارس!

به شکل استاندارد، تاکسی‌ها نیز رده‌های مختلفی دارند و تنها خودرو‌های باکیفیت و ارزان‌قیمت، تاکسی نمی‌شوند، بلکه خودرو‌های لوکسی هم هستند که به‌عنوان تاکسی VIP از آن‌ها استفاده می‌شود. این مساله در کشور ما نیز صحت دارد و استفاده از خودرو‌های خارجی به‌عنوان تاکسی‌های VIP به‌خصوص در شهر تهران را شاهد هستیم. این تاکسی‌های VIP که اغلب تویوتا کمری، تویوتا راو 4 و … هستند، شاید در نگاه کلی لوکس نباشند، اما با توجه به خودرو‌های موجود در بازار کشورمان خودروی بهتری به حساب می‌آیند و ابعادشان هم برای کاربری تاکسی مناسب است. چندی پیش در همین صفحه درباره خودروهای نیسان کرم رنگی که به شکل تاکسی VIP خدمت‌رسانی می‌کنند نوشتیم. نکته‌ عجیبی که درخصوص نیسان سانی و نوع استفاده کنونی آن می‌شود، محدودیت فضای این خودروی ژاپنی است که امکانات ویژه‌ای ندارد و یک سدان کوچک معمولی ارزان‌قیمت به حساب می‌آید. این روزها در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی شهر تبریز  هم این نیسان‌ها با درج عبارت VIP  مشغول به کار شده‌ا‌ند که با پلاک مناطق آزاد ارس قابل مشاهده هستند و البته جای تعجب دارد. نیسان سانی در بهترین مدل خود در حال حاضر 55 میلیون تومان بیشتر قیمت ندارد و این در حالی است که تاکسی‌های مورد استفاده حتی از مدل‌های خوب و امکانات سایر مدل‌های آن هم بهره نمی‌برد. قیمت پایه این خودرو تنها 45 میلیون تومان است و وقتی از مسئول خودرو‌ها پرسیدیم که تفاوت اصلی آن با تاکسی‌های معمولی چیست؟ پاسخ مسئول به ما، حمل‌و‌نقل رایگان بار مسافر و پذیرایی از آن‌ها در حین سفر بود! که این دلیلی بر اضافه گرفتن کرایه از مسافرین به دلیل VIP  بودن این خودروها نیست و باید مورد نقد قرار گیرد، زیرا اساس کار تاکسی فرودگاه، حمل چمدان مسافر است!

بازگشت محبوب ژاپنی با چهره‌ای جدید

سدان بزرگ ژاپنی را که با نسل پنجم خود و با کد A33 در ایران معروف شد باید یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های کشور دانست که فروش بسیار بالایی را تجربه کرد. اکنون 13 سال از برکناری نسل پنجم نیسان ماکسیما می‌گذرد و اکنون نسل هشتم آن به‌عنوان مدل 2016 وارد بازار‌های جهانی شده که تولید A36 یا همان نسل هشتم این خوردو، دقیقا از یک سال پیش روی خط تولید کمپانی نیسان کلید خورده است. ماکسیما به‌خصوص در سال‌های اخیر چهره لوکس و اسپرت‌تری به خود گرفته است و در نسل جدید نیز این خصوصیات بیش از پیش به چشم می‌خورد. با وجود این که بازار خودروی کشورمان سال‌هاست از ورود مدل‌های جدیدتر ماکسیما محروم بوده، اما خرید آن برای مناطق آزاد کشورمان مقدور و آزاد است. با وجود این موضوع، تنها دو دستگاه از این خودرو در منطقه آزاد اروند حضور دارد و شاهد ورود بیشتر این خودرو به دیگر مناطق آزاد کشورمان نبوده‌ایم. این در حالی است که ماکسیمای جدید در حال حاضر با 9.6 درصد افزایش قیمت نسبت به نسل گذشته خود حدود 110 میلیون تا 145 میلیون تومان قیمت دارد. نسل جدید ماکسیما مانند مدل‌های قدیمی‌تر، از یک پیشرانه شش سیلندر 3.5 لیتری با 300 اسب‌بخار قدرت و 353 نیوتون‌متر گشتاور در کنار گیربکس CVT بهره می‌برد که نسبت به مدل پیشین، قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. ماکسیمای نسل هشتم سریع‌تر از قبل است و کم‌تر از قبل سوخت می‌سوزاند. دو ماکسیمای وارد شده به اروند به رنگ‌های زرشکی و سفید هستند و انتظار می‌رود بیش از پیش شاهد ورود این خودرو به مناطق آزاد کشورمان باشیم.

مزدا 6 جدید خودروی حفاظت فیزیکی منطقه آزاد انزلی شد

با آزاد شدن واردات خودرو به مناطق آزاد کشورمان، دست سازمان‌های محلی نیز در به‌کارگیری خودرو‌های مناسب بازتر شده است. با وجود این‌که کمپانی مزدا کم‌و‌بیش با مدل‌هایی چون مزدا 323، مزدا 2، مزدا 3 و … در بازار خودرویی کشورمان حضور داشته است، اما هیچ‌گاه خودروی مزدا 6 وارد بازار خودرویی کشورمان نشده است. مزدا از سال 2002 میلادی مدل 6 خود را وارد سبد محصولاتش کرده و تاکنون در این 14 سال بی‌وقفه تولید شده است و درحال حاضر در سومین نسل خود به سر می‌برد. کمپانی مزدا چهار سال پیش یعنی در سال 2012 میلادی با تولید نسل سوم مزدا 6 خبر از یک تحول عظیم و کاملا مثبت در میان محصولات خود داد. حال نسل سوم مزدا 6 با طراحی جدید خود یکی از زیباترین سدان متوسط‌های جهان به حساب می‌آید. تاثیرات این تحول مهم در کشور ما نیز کاملا محسوس بود و اکنون کافی است در خیابان‌های مناطق آزاد گردشی کنید تا با مشاهده تعداد مزدا6‌های موجود در خیابان، به این مهم پی ببرید. حال سازمان منطقه آزاد انزلی نیز به جمع مزدا6 سواران پیوسته و یک دستگاه مزدا 6 مشکی رنگ را به‌عنوان خودروی حفاظت فیزیکی به‌کار گرفته است. این مزدا اکنون با چراغ‌گردان روی سقف و برچسب‌هایی روی درهای خود دارد، کاملا با دیگر مزدا6‌ها متمایز شده است. این سدان متوسط ژاپنی با پیشرانه‌های چهار سیلندر به بازار عرضه می‌شود که از دو تا دو و نیم لیتر حجم برخوردارند. قیمت مزدا 6 از حدود 75 میلیون تومان آغاز می‌شود و تا 105 میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند.


منبع : دنیای خودرو