بررسی فنی آلفارومئوی میتو
تند و تیز و کوچک به سبک ایتالیایی
آرمین محسنی-دنیای خودرو: در این شماره قصد داریم سراغ یکی از برندهای معتبر و نام‌آشنا در دنیای خودروسازی برویم که مدتی است پا به عرصه بازار خودروی کشور گذاشته است. آلفارومئو یکی از شرکت‌های معتبر و بااصالت خودروسازی در دنیا محسوب می‌شود. این کمپانی در سال 1910 میلادی در شهر میلان ایتالیا تاسیس شد.
کمپانی آلفارومئو یکی از زیرمجموعه‌های فیات به‌شمار می‌آید که توانسته است طی این سال‌ها اسم و رسمی برای خود در صنعت خودروسازی دست‌و‌پا کند. مدت زیادی از ورود این برند به بازار کشور نمی‌گذرد، اما با این حال می‌توان گفت آلفا توانسته است قسمتی از بازار را به خود جذب کند. در حال حاضر تنها دو مدل از این برند در ایران توسط شرکت آلفاموتور ارائه می‌شود که آن دو مدل هم، جولیتا و میتو هستند. اخیرا شرکت آلفاموتور محصول جدید و سوم خود را رونمایی و معرفی کرد. این محصول آلفارومئو «سی 4»بوده و با ظاهری جذاب و قلبی تپنده، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.
خودرویی که امروز قرار است به بررسی آن بپردازیم یک دستگاه «میتو»2012 سیاه‌رنگ است که با اندکی تغییرات در ظاهرش، بسیار زیبا و جذاب‌تر از سایر هم‌نوعانش شده است. میتو خودرویی هاچ‌بک و کوچک است که این روزها در شهرهای بزرگ جهان، این‌گونه خودروها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. به همین خاطر اکثر کمپانی‌های خودروسازی در این رده نماینده‌ای دارند که همین موضوع، رقابت را برای میتوی کوچک و تند و تیز کمی سخت کرده است.
می‌توان اصلی‌ترین رقبای میتو را در بازار جهانی، مزدا2، سیتروئن «دی اس 3»، آئودی «آ 1»، مینی‌کوپر و حتی ب‌ام‌و سری یک دانست. اما در ایران خودروهایی که در این کلاس به رقابت با میتو می‌پردازند، کیا پیکانتو، مزدا 2، هیوندای «آی 20»و تویوتا یاریس هستند. البته میتو با توجه به قیمت بالاتری که نسبت به این خودروها دارد، جایگاه خود را کمی بالا‌تر از دیگر رقبا برده است.

طراحی خارجی
از آنجایی‌که آلفارومئو یک کمپانی ایتالیایی است، انتظارات در مورد طراحی و عملکرد این خودرو دوچندان می‌شود. زیرا این کشور از گذشته تا امروز در عالم طراحی اعم از طراحی لباس و مد گرفته تا طراحی در بخش خودروسازی، شهره خاص و عام است. هنگامی‌که به نمای بیرونی میتو می‌نگریم، متوجه خطوطی نرم و روان روی بدنه آن می‌شویم که حاکی از طراحی دقیق و هوشمندانه آن است. ظاهر کوچک اما در عین حال عضلانی و برجسته، میتو را به خودرویی زیبا تبدیل کرده است.
در قسمت جلو، میتو مانند سایر محصولات این کمپانی، از روند طراحی متداول آلفارومئو پیروی کرده است. جلوپنجره منحصر به‌فرد آلفارومئو که در مرکز قرار گرفته و توسط خطوطی که از زیر آینه‌ها کشیده شده و تا قسمت پایین آن ادامه یافته‌اند، کمی برجسته‌تر شده است و خودنمایی می‌کند. در طرفین آن نیز چراغ‌های بزرگ و دایره‌ای شکل که کمی برجسته هستند، قرار گرفته‌اند. البته خودروی مورد نظر ، با توجه به تغییراتی که در ظاهرش صورت گرفته، کمی متفاوت‌تر از نمونه استاندارد شده است.
یکی از همین تغییرات، چراغ‌های جلو است که جای خود را به نمونه اسپرت آن داده‌اند. چراغ‌های اسپرت مشکی ظاهری خشن برای میتوی کوچک به ارمغان آورده است. هزینه تعویض این چراغ‌های اسپرت حدود دو میلیون تومان است. همچنین در قسمت پایین سپر، شبکه‌ای توری مانند تعبیه شده که نسبتا فضای زیادی از سپر را به خود اختصاص داده است. پشت این توری اینترکولر سیستم توربوشارژر به‌وضوح خودنمایی می‌کند که همین امر حس هیجان را به وجود می‌آورد. در کل، نمای جلوی میتو به‌دلیل طراحی آیرودینامیک بسیار جذاب و دلنشین است.
طراحی میتو در نمای جانبی چندان خاص نیست. تنها نکته‌ای که می‌توان بیان کرد، برجستگی‌های بالای گل‌گیرهای آن است که بدنه را عضلانی کرده است. آینه‌های جانبی خودروی موردنظر از نوع کروم است که با هزینه‌ای 500 هزار تومانی جانشین مدل فابریک شده‌اند. یکی از نکاتی که این خودرو را متمایز کرده، رینگ‌های اسپرت هشت پره «نویتک»است که با هزینه‌ای معادل 6 میلیون تومان، زیبایی چشم‌نوازی به این هاچ‌بک دو در بخشیده است. نمای عقب این خودروی کوچک ایتالیایی دارای یک طراحی ساده و دلنشین است.
چراغ‌های دایره‌ای که در طرفین قرار گرفته‌اند، با نواری از جنس کروم که دور آن نصب شده است، زیبایی منحصر به‌فردی برای میتو پدید آورده است. این سبک چراغ اکثرا در خودروهای ایتالیایی و به‌خصوص در محصولات فراری دیده می‌شود. سپر برجسته و بزرگ، بیشتر فضای پشتی را اشغال کرده است. در قسمت میانی آن فضایی برای نصب پلاک تعبیه شده است. در پایین سپر و در طرفین آن دو چراغ مه‌شکن وجود دارد و چراغ دنده عقب میتو در مه‌شکن سمت راستی قرار گرفته است.

طراحی کابین و امکانات رفاهی
وقتی وارد کابین آلفارومئوی میتو می‌شویم اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، روکش فیبرکربنی است که قسمت فوقانی داشبورد را فراگرفته است. داشبورد میتو دارای پستی بلندی و برجستگی‌هایی است و  به محصولات فراری شباهت دارد. این طرح، حس اسپرت بودن را در این خودرو دوچندان کرده است.
در قسمت میانی داشبورد، فضای نقره‌ای رنگی وجود دارد که روی آن کلیدهای تنظیم سیستم صوتی قرار گرفته‌اند. کمی پایین‌تر از آن ادوات مربوط به سیستم تهویه هوای مطبوع جای گرفته‌است. روی فرمان سه‌شاخه از جنس چرم آن نیز کلیدهای تنظیم سیستم صوتی قرار دارند. در پشت فرمان دو نشانگر آنالوگ قرار دارند که یکی از آنها مربوط به دور موتور و دیگری نشانگر سرعت‌سنج است. در میان این دو نشانگر دو آمپر کوچک دیگر هم خودنمایی می‌کنند که میزان سوخت و دمای آب را نشان می‌دهند.
صندلی‌های چرمی قرمز رنگ این خودرو یکی از دلایل اصلی زیبایی کابین این خودرو محسوب می‌شود. همچنین یک سانروف روی سقف آن نصب شده است که این روزها یکی از آپشن‌های مورد علاقه مردم به‌شمار می‌آید. فضای کابین نیز برای سرنشینان جلو مناسب بوده اما به‌دلیل کوچک بودن و کمبود فضای کافی، قسمت پشت کابین و به‌خصوص فضای پاها کمی کوچک است. همین موضوع باعث شده است دید قسمت پشت کمی محدود شود اما این محدودیت توسط سنسور‌های هشداردهنده تا حدودی برطرف شده است.
میتو مجهز به سیستم «بلو اند می»است که راننده می‌تواند با استفاده از تکنولوژی بلوتوث، تلفن همراه خود را کنترل کند. همچنین سیستم صوتی «باس»که کمپانی آلفارومئو برای این خودرو در نظرگرفته، آنچنان قدرتمند است که کابین کوچک میتو را به‌خوبی فرا می‌گیرد و آن را مانند یک سالن اجرای موسیقی می‌کند. آلفارومئو، میتو را به سیستمی به‌نام «دانا»مجهز کرده است که با استفاده از اطلاعات لحظه‌ای چند آیتم مثل فرمان، موتور و… بهترین دینامیک حرکتی را برای این خودرو رقم می‌زند.
میتو دارای هفت کیسه هواست که به‌خوبی سراسر کابین را پوشش می‌دهند و ایمنی سرنشینان را تضمین می‌کنند. همچنین سیستم ترمز این خودرو از یک مجموعه کامل سیستم‌های کمکی شامل              «ای بی اس»«ای بی دی»،«ای اس آر»«دی اس تی»تشکیل شده است. از دیگر آپشن‌های موجود روی این خودرو می‌توان به کروز کنترل، سنسور باران و نشانگر باد تایرها اشاره کرد.

تجربه رانندگی و عملکرد خودرو
آلفا میتو دارای یک موتور توربوشارژر 1400 سی‌سی است. این موتور از تکنولوژی«مولتی ایر»برخوردار است که با کمک همین تکنولوژی در سال 2010 توانست به‌عنوان بهترین موتور 1400 سی‌سی انتخاب شود. پیشرانه این خودرو به لطف سیستم توربوشارژ قادر است نیرویی معادل 170 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه را تولید کند که چنین نیرویی برای این خودروی کوچک قابل قبول به نظر می‌رسد. با فشار دادن پدال ترمز و قرار دادن دنده در حالت     «پی»، استارت پیشرانه را می‌زنیم.
صدای کمی از موتور بلند می‌شود. دنده را در حالت «دی»می‌گذاریم و پدال گاز را فشار می‌دهیم. اما چون تنظیمات خودرو روی حالت «درایو»قرار دارد همه‌چیز آرام و بی‌سروصداست. در این مورد عملکرد موتور کاملا اقتصادی و مناسب رانندگی در شهر است. اما پس از گذشت چند دقیقه، گیربکس تیپ‌ترونیک پنج‌سرعته را روی حالت «ریس»ثابت می‌کنیم تا با خلق و خوی اسپرت میتو نیز کمی آشنا شویم. در این حالت واقعا میتو به یک خودروی اسپرت کوچک تبدیل می‌شود که لذت رانندگی با آن را دوچندان می‌کند. یکی از نکات قابل توجه آن، فرمان این خودرو است که به‌سرعت حساس و در سرعت‌های بالا مانند خودروهای اسپرت، عملکردی سفت‌تر و اسپرت‌تر دارد. سیستم تعلیق خودرو نیز به‌گونه‌ای‌ است که سواری نرم و بدون عیبی را به سرنشینان ارائه می‌دهد. همچنین خودروی تست شده دارای کمک‌فنرهای قابل تنظیم «نویتک»است که در صورت نیاز می‌توان ارتفاع خودرو را تغییر داد. این کمک‌فنر‌ها حدود 5 میلیون تومان قیمت دارند. منبع اگزوز اسپرت نصب شده روی آن نیز صدایی دلنشین تولید می‌کند که باعث ایجاد حس هیجان هنگام رانندگی و به‌خصوص دور‌های بالای موتور و هنگام تعویض دنده می‌شود.
آلفارومئو برای میتو تکنولوژی استارت‌/ ‌استاپ موتور در نظر گرفته است که با توقف بیش از دو ثانیه؛ موتور را موقتا خاموش و با فشردن پدال گاز دوباره روشن می‌کند. این سیستم برای کاهش مصرف سوخت در شهر و ترافیک و توقف پشت چراغ قرمز طراحی شده است. سیستم ترمزگیری میتو نیز فوق‌العاده قوی است. برای تست آن، روی مسیر لغزنده و خیس رفتیم تا عملکردش را بررسی کنیم. همان‌گونه که انتظار می‌رفت به بهترین شکل ممکن و با کمترین زمان، خودرو را متوقف و کنترل می‌کند. در مجموع می‌توان عملکرد آلفارومئو میتو را قابل قبول دانست. میتو خودرویی است که با توجه به ابعادش کاملا مناسب شهر بوده و در عین حال قابلیت‌های یک خودروی اسپرت را داراست. در پایان از محمد امامی جهت در اختیار قرار دادن خودرو برای تهیه گزارش سپاس‌گزاریم.


منبع : دنیای خودرو