تفاوت لامپ های هالوژن،زنون،LED و لیزر

خیلی خوب می دانید که چراغ های جلو خودرو از اهمیت بسیاری در رانندگی برخوردارند و همان طور که از نام آن پیداست، چراغی است که در قیمت جلوی ماشین قرار گرفته و از کاسه و لنز مخصوص تشکیل شده است و وظیفه آن روشن کردن مسیر پیش روی راننده در تاریکی، شرایط جوی بد و مواردی که منجر به کاهش دید می شوند، می باشد. نکته مهم دیگر اینکه نور ساطع شده از آن نباید به گونه ای باشد که دید رانندگان روبرو را مختل کند. بلکه به آگاه سازی رانندگان دیگر از ابعاد و جهت حرکت خودرو شما کمک کند .

چراغ های جلوی خودرو های مدرن، تنها یک لامپ ساده نیستند بلکه یک فناوری اند که به سختی میتوان در مورد آن توضیح داد.

چهار نوع عمده لامپ در چراغ جلو اتومبیل‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیش‌تر آن‌ها از نوع هالوژن هستند. بعد از هالوژن، به ترتیب HID زنون‌ها و سپس LED و در آخر هم چراغ‌های لیزری، بیشترین استفاده را دارند.

اگر از استفاده ماژول لیزر در مجموعه چراغ‌های جلو متعجب شدید، بهتر است بدانید که نسخه بسیار محدود آئودی R8 LMX یکی از همین خودروهاست.

در عکس زیر میتوانید تفاوت برد لامپ های LED و هالوژن را مشاهده کنید.

تفاوت لامپ های هالوژن، زنون ، LED و لیزر

در عکس زیر میتوانید تفاوت برد لامپ های LED و لیزری را مشاهده کنید. می بینید که چراغ لیزری تا 60km دید راننده را روشن میکند.

لامپ های LED و لیزری

معرفی لامپ های هالوژن، زنون ، LED و لیزر

چراغ های هالوژن : در جدول مندلیف، هالوژن به گروهی متشکل از 5 ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر و سمی اطلاق می‌شود که در دسته نافلزها قرار گرفته اند.

تفاوت لامپ های هالوژن، زنون ، LED و لیزر

لامپ های هالوژن که به طور گسترده در چراغ های جلوی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از یک رشته نازک تنگستن و یک حباب شیشه ای حاوی گاز هالوژن تشکیل شده‌اند. با هر بار روشن کردن چراغ، گاز هالوژن موجب داغ شدن رشته تنگستن و در نتیجه تولید نوری سفید رنگ می‌شود.

چراغ های زنون : زنون، گازی بی رنگ، بی بو و واکنش ناپذیر است که در مقادیر بسیار کم در اتمسفر یافت می‌شود و استفاده از آن در چراغ های جلو، در حال گسترش است.

تفاوت لامپ های هالوژن، زنون ، LED و لیزر

این لامپ ها به دلیل ساطع کردن نوری سفید رنگ ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود، از محبوبیت خاصی بین خودروسازان برخوردارند.

چراغ های LED : LED که مخفف عبارت “Light Emitting Diode” و به معنای “دیود ساطع کننده نور” می‌باشد، دیودی نیمه رسانا است که با دریافت ولتاژ روشن می‌شود.

تفاوت لامپ های هالوژن، زنون ، LED و لیزر

اما اگر دقت کرده باشید، تنها قسمت بالایی آن روشن می‌شود و نیمه پایینی آن باید خنک بماند. به همین دلیل، ساختار این لامپ های کوچک با لامپ های هالوژن و زنون کاملا متفاوت است.

چراغ های لیزری : جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی چراغ های جلو، سیستم لیزری به کار رفته در آئودی R8 ال ام ایکس است.

تفاوت لامپ های هالوژن، زنون ، LED و لیزر

این سیستم با الگوریتم ماتریسی، به عنوان یک پشتیبان و حامی برای چراغهای جلوی LED آئودی به کار گرفته می شود که تنها در وضعیت نور بالا برای غلبه بر ضعف این لامپ ها در برابر نمونه های زنون، تابش نور را بیش از دو برابر میکند تا شعاع بیش از 500 متری روبه روی راننده به کلی روشن شود. این لامپ های لیزری بر خلاف تعداد زیاد لامپ های LED در آئودی مدل یادشده، تنها به تعداد چهار عدد با قطر 300 میکرومتر (0.3 میلی متر) مورد استفاده قرار گرفته اند که هر یک به شکل ماهرانه ای در واحدهای آلومینیومی چرخان جاسازی شده اند. این تکنولوژی بر خلاف لامپ های معمول که بازتابش و یا تابش مستقیم تولید میکنند، میتواند نور را به صورت V شکل به هدف بتاباند و به همین دلیل هم شعاع و وسعت بیشتری را پوشش میدهد. البته این لامپهای لیزری هنوز به طور انبوه مورد استفاده قرار نگرفته اند، چرا که هزینه تولید بسیار بالای آنها در کنار برخی ملاحظات ایمنی باعث شده تا حداقل چند سالی با عرضه اولیه آنها در خودروهای لوکس فاصله داشته باشیم .

هر یک از این لامپ ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام یک بهترین هستند؛ انتخاب هر یک از آنها، به نیازها و اولویت های خریدار بستگی دارد.